Kultur­klubben

KW 4 Slow Down

Zwischen den Jahren sammeln sich bei mir immer die Tabs mit langen Jahresrückblickslisten, voll mit Bands und Künstlern, von denen ich noch nie gehört habe … einer davon ist Crayola Lectern. Sein Stück Slow Down ist der perfekte Soundtrack, um auf der Couch liegenzubleiben.

Eine weitere Entdeckung aus dem Jahresrückblick von Petter Herbertsson ist das Album Bethanien des schwedischen Musikers und Filmkomponisten Matti Bye. Entstanden, wie der Name vermuten lässt, in Berlin-Kreuzberg.

It began in 2010. If you were anywhere near Oranienstraße, you may have heard it as it traveled through the hallways of a Kreuzberg artist residence once used as a hospital, as it passed you by and continued across the canal, along the piers. The sound of Matti Bye carefully pressing the keys of an old grand piano. Its singing tones taking flight for all of Kreuzberg to hear.

Aufgenommen in der Schokoladenfabrik in Berlin und auf der Stockholmer Insel Beckholmen. Zu hören sind Flügel, Vibraphonette, Glockenspiel, Akkordeon, Mellotron, 8RPM- Grammophon, Live-Elektronik und Field-Recordings.

Bei soviel gemächlichem Piano und angesichts fallender Außentemperaturen könnte man manchmal Sehnsucht nach Palmen und Sonnenschein bekommen – geht mir jedenfalls so.

Auf keiner Jahresbestenliste (höchstens meiner) zu finden ist Caído no Ringue, ein Stück von Os Quais aus ihrer ersten EP Meio disco. Ebenfalls sehr empfehlenswert (aber auch wieder sehr sofatauglich) ist ihr 2012er Album Pop é o Contrário de Pop und das Video zu Meu Caro Amigo Chico – mit Baritonsaxophon und Posaune …

Robert

KW 3 Furns

Monika Faludi und Mathias Dahl Andreasen sind Furns.

Und die Furns (“we were looking for a name that didn’t necessarily have to mean anything”) machen – wie sollte es im Kulturklubben anders sein – schöne Musik. Liebreizenden Electropop, um genau zu sein.

Ob die beiden Kopenhagener ihre Stücke noch immer, wie auf ihrer seit anderthalb Jahren nicht mehr aktualisierten Internetseite behauptet, im Schlaf- und Badezimmer aufnehmen, entzieht sich leider meiner Kenntnis. Aber genau das sind die Orte, an denen Ihr die Furns hören solltet: beim Frühstück im Bett und beim Baden.

Simon

KW 2 Above Orange

Wisst Ihr, ich bin nicht so fernsehseriensüchtig wie andere. Mit zwei Ausnahmen vielleicht: Mord mit Aussicht und Kommissarin Lund – Das Verbrechen.

Während Mord mit Aussicht leichte aber nie seichte und damit uneingeschränkt empfehlenswerte Unterhaltung ist, hat mich Kommissarin Lund – Das Verbrechen (im dänischen Original Forbrydelsen, also nur „Das Verbrechen“) so traumatisiert, dass ich diese Serie niemandem empfehlen werde.

Wenn Ihr sie trotz dieser Warnung schauen möchtet, versucht es doch mal auf Dänisch. Denn, so meine Vermutung, in erster Linie für das Fluchen – und es wird in der Serie viel geflucht – wurde die dänische Sprache erfunden. (Über die Schwierigkeit, die dänischen Kraftausdrücke in Forbrydelsen ins Englische zu übersetzen, gibt es einen netten Artikel im Guardian.)

Warum das ZDF (oder wer auch immer) „Kommissarin Lund“ in den Serientitel aufgenommen hat, das kann ich verraten ohne Euch die Spannung zu nehmen: Kommissarin Lund ist die Kommissarin. – Damit hattet Ihr nicht gerechnet, oder? Ihr dachtet sicherlich, mit „Lund“ sei die Stadt in Schweden gemeint, und „Kommissarin“ wusstet Ihr Euch nicht zu erklären.

Das bringt mich endlich zu meiner dieswöchigen (warum kennt der Duden das Wort nicht?) Musikempfehlung: Above Orange aus Lund, Schweden.

Glaubt mir, statt übers Fernsehen zu schreiben, hätte ich Euch lieber mehr von Above Orange erzählt. Aber ich weiß nicht mehr. Lediglich, dass es fünf Schweden sind, die Anfang Dezember eine EP veröffentlicht haben, die Unreal City heißt, bei mir an manchen Tagen in Dauerschleife läuft und mich an Kommissarin Lund denken lässt.

Simon

KW 1 Interview mit Captain Casanova

Holen wir schnell nach, was wir bisher versäumt haben: Herzlichen Glückwunsch, liebe Gitarre. Du bist das vom Landesmusikrat Schleswig-Holstein gewählte „Instrument des Jahres 2013“.

Diese Auszeichnung war uns Anlass genug, ein Interview mit Rasmus Bredvig zu führen, dem Sänger von Captain Casanova (ich nenne es Gitarrenmusik).

Und wie der Zufall so möchte, sind Captain Casanova ab Ende Januar auf großer Extravaganza-Deutschlandtour, zusammen mit The Broken Beats. (Letzten Monat hat Sound of Aarhus den Sänger von The Broken Beats interviewt. Sehr lesenswert.)

Ich schlage folgende Reihenfolge vor: erst zwei Musikvideos, dann das Interview, und Ende des Monats aufs Konzert (zum Beispiel am 26.1. im Berliner Kaffee Burger).

The Broken Beats – The Rules

Captain Casanova – I Wanna Be With You

Rasmus, who are in Captain Casanova?

Actually we’ve had quite a few changes in our line-up since we started. Initially it was Rasmus (Rasmus Rathe, plays drums) and me, who formed the band with a friend named Simon in 2012.

When we head out for the Extravaganza tour the lineup will be Rasmus and me with our new and very likeable bass-player Kenni Hede. Oh, yeah Rasmus Rathe plays the drums and I play guitar and sing.

If one doesn’t know the first thing about music, one tends to describe bands by associating their music with a decade. Somewhere I read about Captain Casanova that your music feels “so 70s”. I would rather say 90s. So what’s right now?

I think you are right – it’s more 90s than 70s. I’d say a mix between the 60s and the early 90s – by the end of the 90s the “rock-sound” got too exploited and capitalized on.

Many Danish musicians begin their careers so young that they can recruit their fans from their own class. At the first concert the Statsgymnasium then makes up 90% of the audience. But who are your first fans?

I’ve seen us appeal to a lot of people. I’ve had both teenagers come up and say that it was insane, men in their 50s telling me “wow, you guys were really amazing!”, even girls saying stuff like “that song was really sexy” – which I am not sure I really get …

I guess the music seems to affect more than just a few “demographics” which can’t be that bad. Also when people compare us to other bands, I’ve heard a lot of different references – I think that’s healthy – also most of the references are to artists I enjoy and respect, so I’m not complaining.

In January and February you play along with The Broken Beats – believe it or not, dear reader – 18 concerts in Germany. How did it come to this constellation?

Kim (frontman of The Broken Beats) and me found out about a year ago that we share a lot of the same ideas and thoughts regarding music. We did a few shows together and tried doing a small tour where we found out that our music and live-shows complement each other really well. There’s a little more humor in The Broken Beats’ and there’s more raw power in ours. So we decided to hook up for more tours.

We even bought a van together, we got it really cheap from an old “party-band” named Dance On. Nobody else wanted to buy the van cause it had been rebuilt into a tour-van, painted red with big yellow stickers literally everywhere saying “www.danceon.dk – dancing music at its best – call this number” in Danish. We ended up buying the internet-address instead of using money to paint it a new color … we’re the first bands to directly earn money on advertising!

It also became a catch-phrase on our first tour together – whenever we drove through cities we’d open up the windows and shout “Dance on brother” at people passing … they’d see this big-ass ugly red van with “Dance on” written everywhere, hauling eight long-haired, bearded guys inside … most people looked really confused, the rest would smile and wave back.

You work as a music producer at Tapetown Studio in Aarhus. It has the same address as the Feedback Studio, where the “Kulturklubben classics” Asbjørn and Lydmor recorded their debut albums. What does the collaboration of Feedback and Tapetown look like, and what are the differences?

We closed down the old Feedback Studio – we were a lot of different producers in one studio. Now we’ve made a bigger complex with more studios and room for more producers. Magnus Vad runs Feedback Studio in the new surroundings and him and me have done a lot of productions together – he’s by far one of the best technicians I’ve ever worked with. He does a lot of tracking and mixing. Tapetown Studio is my own studio I’ve started when we closed down the old. I spend most of my time on rock productions. I’m really into the whole dirty, lo-fi sound.

Finally, do you have a tip for Aarhus visitors?

Check out Headquarters, mostly underground shows. The place has a great atmosphere and people are always nice. Sway is a great rock-bar for beers after midnight. If you don’t like going out, come and say hello at my studio on Jaegergaardsgade, free coffee.

Simon