Artikel von Robert

Der Soundtrack zum heißen Wochenende …

“Climatery is undoubtedly one of the most inspired works recorded by Miguel A. Ruiz during the first years of his long career and under his given name, as he also published as Orfeón Gagarin, Ventral Metaphor, Funeral Souvenir,etc. It was originally released on cassette on the Proceso Uvegraf label in 1986, and a year later it was reissued by EGK, the Esplendor Geométrico label, in the same format. Climatery shows a facet of Ruiz away from Industrial music and rough experimentation, closer to the electronics usually labeled as “ambient”, creating suggestive atmospheres where it incorporates sonorities of ethnic and tribal music to the sounds of synthesizer (Korg Polysix especially). A sound trip through exotic landscapes, based on various repetitive rhythmic structures and loops.”

https://abstrakce.bandcamp.com/album/abst-007-miguel-a-ruiz-climatery-lp

Barcelona-based Russian rhythm reconstructivist Mateis e. aqir’s latest EP emerged during and after a formative sojourn to the Spanish isle of Tenerife in summer 2017, where he slept on the sand, stargazed, and rode scooters along serpentine roads through remote villages. Deeply inspired by the landscape, people, and “new emotions” he experienced, a series of subtle, spiraling, percussion-powered pieces began flowering in flashes and sketches, which were further articulated back in Barcelona.

https://mateis-e-aqir.bandcamp.com/album/chrome-upon-guayota

Sommerzeit, Ferienzeit, Sonntag forever. Eine Reise zurück in die Vergangenheit … oder in die Zukunft.

Irgendwo dazwischen Remington Super 60 mit einem großartigen neuen Stück namens The Highway Again von ihrer für den Herbst geplanten EP …

Mit einer echten Reise in die Vergangenheit, Darren Hayman mit seinem Album 12 Astronauts:

Always perfectly capturing the zeitgeist, Darren Hayman releases his 18th solo album, 12 Astronauts, on the 50th anniversary of the Apollo 11 moon landing. 12 men have walked on the moon, and 12 Astronauts includes a song for each of them – from Neil Armstrong to Harrison Schmitt and Gene Cernan (the Apollo 17 astronauts who quibble about who was the last man on the moon - was it the last person to set foot on the moon (Schmitt) or the last person to take his foot off the moon (Cernan).

There are things I can say
There are things I can say
Letter to the moon

Großartiges neues Bedroom-Recording-Album von Yani Martinelli, die sich selbst als “indie songwriter, daydreamer, drums teacher and crazy cat lady” vorstellt.
Spaciger “electro-psychedelic dreampop”:

Zu den Highlights des Spring Break Festivals gehörte ohne Zweifel das Konzert von Hania Rani im Scena na Piętrze. Beim Warten auf Einlass stand das Publikum dicht gedrängt bis auf die Straße und füllte den Raum dann auch bis auf den letzten Stehplatz. Wie fast alle Konzerte beim Spring Break währte auch das von Hania nur eine halbe Stunde. Zum Glück gab es beim Xjazz in Berlin eine weitere Gelegenheit Hania Rani live zu sehen. Auch hier durch Festival-Taktung zeitlich begrenzt, aber über eine Stunde lang und nicht weniger spannend zu sehen wie “komputer” und “looper” das Piano ergänzen.

Hania Rani is a pianist, composer and musician who splits her life between Warsaw, where she makes her home, and Berlin where she studied and often works. She has written for strings, piano, voice and electronics and has collaborated with the likes of Christian Löffler, Dobrawa Czocher and Hior Chronik, and released an album with her Polish group tęskno last year.

Spring Break

Christian Löffler haben wir auf dem Spring Break nicht getroffen, nur als Absackersoundtrack gehört, im Pies andaluzyjski. Wer Hania Ranis neues Album Esja hören möchte, kann das auf Platte, CD, selber spielend mit dem gerade veröffentlichten Songbook oder hier:

Das Stück Sun (auf dem Vertical Concert Grand von David Klavins):

Polskie Nagrania ist der Name eines alten Plattenlabels und der Name einer großartigen Band aus Szamotuły in der Nähe von Poznań, die sich dann auch mit alten Platten beschäftigt.
In jedem Fall perfekt, um beim Spring Break in Poznań aufzuspielen, und mit laufendem Tape unter bunten Lichtern ebenso perfekt für einen Klub, der nach einem surrealistischen Film benannt ist, dem Pies andaluzyjski.

Die Band besteht aus Piotr Ruciak (“gitara, wokal”), Jarosław Bogacki (“sampler”) und Patryk Kraśniewski an den Keyboards:

They make music in a basement despite the neighbours’ complaints. They sample old Polish recordings, dug up in flea markets and the attics of those born in a bygone era when there was nothing but vinegar and mustard adorning shop shelves. Digital bits mix with instrumental and vocal layers, giving these Polish hits a new lease of life. The guys swear a bit – not through a lack of education but because they don’t like beating about the bush. These three gentlemen create music that enters your ears, causes cramps in both your right and left calves, meaning it’s great for cutting some rug to. It’s music they themselves like. Their work is really worth checking out.

http://spring-break.pl/en/zespoly/polskie-nagrania/

Zu sehen gibt es zwei Intro-Videos:

Und zu hören das Album „Szamotuły” auf Kalejdoskop Records:

„Winter is not coming“ hatte jemand auf sein Schild bei der Fridays-For-Future-Demo geschrieben. Wettermäßig auf jeden Fall eher Novemberniveau.
Auf dem Rückweg wollte ich eigentlich nur kurz im Kulturkaufhaus rein, der Regio war eh grad weg. Und als Soundtrack lief Paul Hankinsons Album Echoes of a Winter Journey, von Schuberts Winterreise inspiriert – ein Stück heißt November, ein anderes Gute Nacht oder Augenblick:

Im Booklet stand:

Music for lying on the floor at midnight.

Und auf der Webseite:

“No one feels another’s grief, no one understands another’s joy. People imagine they can reach one another. In reality they only pass each other by”, Franz Schubert once complained and in doing so greatly underestimated the power of his own music.

Man könnte also nochmal los, um die CD zu kaufen, und bis Mitternacht wieder zurück zu sein. Für die Couch-Liegenden unter uns ist es aber wahrscheinlich einfacher bei YouTube reinzuschauen:

Aufgenommen im Traumton-Studio in Berlin-Spandau, welches in den 20er Jahren ein Ballsaal war. Das passt zum ein paar Regale weiter stehenden Yann Tiersen und seinem neuen Album, mit einem ersten Titel namens Tempelhof – aufgenommen in einer verlassen Diskothek auf Ushant, in der er ein neues Studio eingerichtet hat:

Und das erinnerte mich natürlich sofort an J’aime und sein Stück Tiergarten:

Und dann die Frage, kriegen wir das hin?

Prenzlauer Berg?

Kreuzberg?

Köpenick?

Neukölln?

Reinickendorf?

Spandau?

Hatte ich einen neuen Kulturklubben-Artikel versprochen? Ich kann mich gerade, äh, nicht erinnern. Hätte ich, dann würde ich Adrian Lane und sein Album I Have Promises to Keep als Soundtrack für dieses Wochenende vorstellen:

How did you make I Have Promises to Keep?
All the sounds are generated in some way by a piano, but not all parts are played on the piano. There was fair amount of sampling involved with some parts being time stretched to create long drones, others reversed or heavily reverberated.

Very few of the tracks were played in the traditional sense of sitting at the piano and playing the tune. I put various things inside the piano to give certain sounds and then recorded phrases which I layered with other sounds. For example, I put sheets of tin foil inside the piano to give a percussive, almost hi-hat like sound, and hit the strings with a pen to give an almost hammered dulcimer like sound.

I also recorded various hits on the wood of the piano to create percussion samples, and had my friend, Bryan Styles, play rhythms on the piano with various drumsticks, beaters and wooden chopsticks.

Preserved Sounds

Was für ein Tag. Morgens war der See noch leicht zugefroren und abends konnte man nach Eis und Pizza im Sonnenuntergang sitzen.

Und es fühlte sich fast an … wie Urlaub in Italien.

Easy … Popeasy … Easy … Mobeasy …

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